Курт Биденкопф: Солидарността е християнска, а не старолиберална идея

Курт Биденкопф в интервю за индивида и държавата
Публикуваме интервю с Курт Биденкопф, германски политик, християндемократ, за списание Evangelische Kommentare от 1974 година. Професор Курт Биденкопф е юрист, от 1973 до 1977 година е генерален секретар на Християдемократическия съюз, от 1990 до 2002 година е премиер на Саксония като представител на ХДС. Въпрос: Господин професор Биденкопф, Изглежда Вие искате да зададете на Християндемократическия съюз (ХДС) настъпателен курс на развитие. В този си опит не срещате ли известно противоречие с основната си членска маса, която като че ли все още е твърде силно ориентирана към средното съсловие или дребната буржоазия? Курт Биденкопф: Не бих искал да използвам понятието „дребнобуржоазен”. Считам, че работниците са носители на много важни и съществени елементи от консервативната политика на Федералната република и че преди всичко възникващата сред работниците средна прослойка е много по-консервативна, отколкото това може да се предположи за политическия спектър, който сме наследили. Досега можеше да се наблюдава, че в ХДС са склонни да разбират измеренията на буквата „Х” от името Християндемократически съюз на първо място като консервативни. Дали тази тенденция ще се потвърди чрез тези Ваши наблюдения? Отначало ХДС не е интерпретирал сам буквата „Х” от своето име. През първите петнадесет години от своята история той е предоставил това предимно на църквите. Така че, ако в „Х”-то са се проявили консервативни аспекти, то това е въз основа на отношението и нагласата на църквите. В този църковен смисъл християндемократическото работничество никога не е било консервативно, понеже от обществено-политическа гледна точка християнските идеи със сигурност не са консервативни. Но ако в тези идеи човек открива един световен порядък, който трябва да бъде запазен, то това означава нещо съвсем друго. Не среща ли обаче Вашето намерение известна съпротива, пораждана от традицията на ХДС, тъй като тя е склонна да се стреми да задържа постигнатото и твърде трудно успява да мисли за нещо друго извън това? Въпросът за консерватизма в ХДС трябва да бъде разглеждан малко по-диференцирано. Партията е толкова стара, колкото и самата Федерална република. Тя бе основана в момент, когато нямаше нищо за консервиране. Своите духовни и политически основни принципи тя можа да разгърне едва след 1948 година с бавното развитие на една икономическа уредба. Консервативната фаза на ХДС започна едва през шестдесетте години. За ХДС това време не бе етап от неговото развитие, насочено към бъдещето, а етап на съхраняване, на постепенна ориентация към текущите политически проблеми. В този период се крият важни причини, заради които по-късно ХДС загуби своето мнозинство. В речта си пред Католическата академия в Мюнхен наред с ордолиберализма Вие се позовахте и на християнското социално учение, така както то е представено в Ааленската програма (това е икономическата програма на ХДС, приета в град Аален на 3 февруари 1947 г., в която се съчетават християн-социалните принципи и тези на капиталистическото пазарно стопансто, бел. прев.). Може ли в това да се търси нова интерпретация на „Х”-то от името ХДС? Споменах програмата от Аален като една от многото възможни гледни точки. По въпроса за църквите ще кажа следното: в качеството си на народна партия ХДС не може да отмине промените, които сега се извършват в църквите. А дискусията вътре в църквите за това какъв е дългът на християнина в политиката, всъщност започна много по-рано отколкото в партията. Резултатът от тази дискусия засега остава отворен и то предимно в протестантската църква.