Интервю с германския политик, християндемократа Хаинер Гайслер
Хайнер Гайслер: Патриотизмът и човешкото достойнство
Бившият генерален секретар на Християндемократическия съюз Хайнер Гайслер се е превърнал в легенда. В интервю за списание „Цицеро” Хайнер Гайслер говори за необходимостта от международно разпространение на Социалното пазарно стопанство, за патриотизма и за нарастващото значение на неправителствените организации.Въпрос: Г-н Гайслер, на тази възраст (Хайнер Гайслер е роден през 1930 г.) Вие сте активен както винаги. Какво Ви подтиква да бъдете активен?
Хайнер Гайслер: Страстта за политиката. Аз все още принадлежа към тези, които могат да се тревожат от неблагоприятно развитие, насочено срещу хора или срещу природата.
Призовавате за нов икономически ред ...
... Икономически ред, в който пазарът не се премахва, а се подрежда и нещата отново се поставят в нормалното им състояние. Капиталът трябва да служи на хората, а не да господства над тях. Днес е обратното положение.Как глобализираният пазар може да бъде подреден?
Икономиката е настроена глобално, което е неизбежно, а и абсолютно правилно. Но както и преди политиката е организирана на национално ниво. Сега има хора, които по тази причина се противопоставят на глобализацията, което е пълна глупост. Напротив, процесът на глобализация трябва да добие човешки облик, като политиката се интернационализира и се приравни на едно ниво с икономиката.Идеята за световна икономическа политика не е ли илюзорна предвид белязаната от разногласия глобална политическа ситуация?
Аз съм антропологически оптимист. Проблемите не съществуват, за да капитулираме пред тях. Ако бяхме разговаряли през 1988 г. и аз бях казал, че след десет години Полша, Чехия и Унгария ще са част от НАТО, най-вероятно щяхте да ме обявите за луд. Но стана точно така.Още веднъж: Кой път препоръчвате на политиката?
Естествено, концепцията за екологично Социално пазарно стопанство трябва да се разшири: ние имаме нужда от международен надзор на фондовите борси и големите банки, нуждаем се от демократизиране на световните институции, например Международния валутен фонд и Световната банка, нуждаем се от реформа на Световната търговска организация. Освен това офшорните центрове, в които всеки ден се наливат милиарди долари, без да се плащат данъци, трябва да се затворят.Какви шансове предлага Европа?
Европа е призвана в много отношения към водачество на световната политика, тъй като е не само икономически силна. На основата на историческото развитие и опит от миналия век тя е призвана да бъде пионер на една етична политика. Налагането на човешките права и уважението към природата трябва да бъдат неразделна част от европейската външна политика - дори и като противоположност на политиката, която се провежда от американската администрация.Какво е мнението Ви за „новия патриотизъм”, с който спортът дари Германия през последните години?
Ако патриотизмът се стеснява до това, дали единадесет души, които ритат топка във въздуха, печелят един мач, е разбираемо. Напълно естествено е, увлечен от вихъра на мача, да искаш победата на своя отбор. Но ако тези неща се обявяват за нов патриотизъм и се приравняват с това, което е редно да разбираме под думата патриотизъм, то тогава човек изпада напълно в заблуждение.Какво би трябвало да разбираме под патриотизъм според правилното му възприемане?
Например това, колкото и противоречиво да звучи, да не се определяш само като германец. Ако ме питат за моята идентичност, наистина не мога да отрека, че съм германец и лично аз намирам това за нещо добро.Но се опитвам да бъда например християнин, макар и това със сигурност да не ми се удава винаги, може би дори по често, и искам да бъде демократ. Тези две идентичности за мен са по-важни от германската ми идентичност. Истинският патриотизъм поставя човешкото достойнство над националната принадлежност. Това трябва да бъде отличителното за една страна. Това означава: демократичният политик от Полша ми е по-скъп от немския скинар.
Каква е днес ролята на буквата „Х” (препратка към християнското) в ХДС (Християндемократическия съюз)?
ХДС не е християнска партия. Не може да прилагаме Евангелието дума по дума в политиката. Но християнското ни дава образ на човека. Днес този образ е застрашен преди всичко от това, че човек се превръща в ценови фактор.Каква роля играят неправителствените организации за политиката?
Неправителствените организации имат голямо значение. Тъй като сами политическите партии не могат да извършат глобалната задача, да придадат човешки облик на процеса на глобализация, тъй като те са организирани на национално равнище, отчасти са и национално ориентирани.Концентрирам се върху приноса, който мога да дам за решаване на проблемите, за които говорихме: отново пиша книга, изнасям лекции и доклади, пиша статии и съм колумнист в няколко вестника.
Следователно се виждате като просветител?
Това звучи самонадеяно, но аз действително не съм един от тези, които в наши дни захвърлят Просвещението. Трябва да станем независими в мисленето си от интересите на тези, които имат пари и целят оглупяването на човека. Просвещение се получава само чрез прозрачност на изказванията, които задвижват създаването на мнения.Когато по телевизията някой професор говори за пенсии, бих искал да знам дали неговият икономически институт се финансира от частни застрахователи. Тези неща трябва да се казват на хората, но това не се случва и като следствие част от информацията, която всъщност се насочва от определени интереси, се представя за обективна истина.
На какво се дължи това? Медиите корумпирани ли са?
Не, но често са мързеливи.Превод: Господин Тонев; със съкращения от списание „Цицеро”;
Снимки: welt.de; geschichts-blog.blogspot.com;