Георги Гугов: Свобода, неравенство и достойнство на човешката личност
Основни ценности на православния консерватизъм (1)
Предлагаме едно интелигентно и достъпно обобщение на възгледите на български православни мислители от Георги Гугов, което разкрива същността и автентичния смисъл на традиционните християнски и общочовешки ценности:
„Свободата е духовна категория, тъй като принадлежи не към материалния, а към божествения и богоподобен свят, за което свидетелства св. ап. Павел: „Господ е Духът, дето пък е Духът Господен, там има свобода” (2 Кор. 3:17).
Човекът е свободен, защото е Божие творение и като такъв може да се самоопределя към изискванията на нравствения закон — да ги приема като норма на поведение или да ги отхвърля.
Според митрополит Климент не съществува абсолютна свобода. Тя винаги е относителна и може да бъде политическа, гражданска и лична. Истинската свобода не може да съществува извън личността, сама по себе си. Ако човек не е свободен духом, той става роб на своите слабости и пороци и тогава заради произвола на другите се лишава от собствените си права.
В християнството свободата добива най-висш и пълен смисъл, изразяващ се в свързаната с нея отговорност на човека пред Бога, пред себе си и ближните.
Тази отговорна свобода, както подчертава проф. Ганчо Пашев, „получава особена стойност не само в областта на политическото и икономическо строителство, но и в сферата на изкуството, техниката и науката. Лишени от нравствени основи и при наличието на греха и злото, тези области на проявления на човешкия дух се превръщат в разрушителни сили.
Екзарх Стефан определя „нравствената свобода като право на всеки човек да живее, да мисли и да се труди съобразно своите способности, да се ползва от плодовете на своя ум и сърце, съобразявайки се винаги с изискванията на висшата правда, без да нарушава правата и интересите на другите хора, като винаги търси не само своята лична полза, но и общото добро на своите ближни”.
Неравенството между хората е неизбежна закономерност. То се явява като резултат на естествено обособилата се йерархия, която е присъща на всяко едно общество. Установяването на социално равенство е също толкова невъзможно, колкото и физическото равенство. Всяко изравняване на хората е условно и несправедливо.
„Безпрекословно доказано е, пише Марко Балабанов, че равенство не се среща нито в природата, нито в силата, нито в хубостта, нито даже в умствеността. Възможно ли е да съществува такова равенство в богатството, тъй щото при всичките разни наклонности и слабости, всички да са равни в него? Това е един сън, едно умствено бълнувание, което не може да се осъществи без насилие.”
Изискването за равенство няма обективно основание. Екзарх Стефан е убеден, че „всички опити да се изравнят хората на земята са били и ще бъдат обречени на неуспех. Животът и човешката природа протестират против това изравняване. Откакто светът съществува, в човешките общества има разни звания, чинове, началници и подчинени, учени и прости, богати и бедни.
Между самите хора на едни са дадени пет таланта, на други – само един, едни са способни да началстват, други са добри само като подчинени, едни имат призванието да станат учени, художници, писатели, пълководци, а други — занаятчии, земеделци, слуги, войници. В това разнообразие се проявява предначертаното от Твореца разпределение на труда, красотата и икономиката на живота.”
Всички хора са равни единствено пред Бога и по достойнство, когато заемат съответстващо на способностите им място в йерархично устроеното общество.
Целта на всяко справедливо общество трябва да бъде не масовото унифициране на хората и превръщането им в пролетариат, тъй като достойното съществуване съвсем не изисква равенство. Това понятие се е превърнало „във вреден предразсъдък, породен от завист, недомислие, наивен протест и лукава демагогия” (проф. Иван Илин).
Човешката личност има безусловна и непреходна стойност. Чрез освещаването на личността християнството издига достойнството на човека като най-висша ценност, която обединява неговите творчески способности.
Като венец на творението всеки човек носи в себе си образа Божий и със своята свободна воля е призван да се стреми към духовно и нравствено усъвършенстване”.
Основни ценности на православния
консерватизъм (1)
Георги Гугов, „Православният консерватизъм”;
ИПТК „Збелсурд” СД, Пловдив 2004 г.;
Снимка: peoplecheck.de;