Свети Франциск от Асизи – аскетизъм, бедност, милосърдие и любов към ближния
Автор: Превод: Господин ТоневИзточник: religion.orf.at; geo.de;Снимки: religion.orf.at; nl.wikipedia.org; apiumbria.it;
Аскетичният просяк-проповедник Франциск от Асиз
Франциск от Асизи е основател на Ордена на францисканците, като никой друг той не е променил църквата на Средновековието и е формиралния образ, почитан е като светец. Франциск от Асиз е роден като Джовани Батиста, живял е от 1181 (или 1182 г.) до 3 октомври 1226 г. ( на снимката - най-старият оцелял образ на Франциск от Асизи, стенопис в манастира „Sacro Speco” в Субиако ).Един от неговите възгледи за света гласи: „Всички създания на Земята чувстват като нас. Всички създания се стремят към щастието като нас. Всички създания на Земята обичат, страдат и умират като нас, така че те са равностойни на нас творения на всемогъщия Създател - нашите братя”.
Животът на Франциск от Асиз
Франциск, наричан и Франц, е роден в Асиз през 1181 г. в семейство на богати търговци на платове. Благодарение на имуществото на родителите си Франциск се предоставя на добро образование. Научил четене, писане и смятане много рано; ранна е и голямата му близост към Бога и посвещаването на вярата.По време на военен поход на сън му се явява Бог. С думите „Върни се обратно в родината, защото искам духовното да завладее личността ти” явилият се убеди Богл напълно вярващия. Животът на Франциск от Асизи се променя изцяло. Той се оттегля все повече и повече в уединението и се обрича на вярата.
Баща му не оцени високо новата дейност на сина си. Въпреки че семейството притежава много пари, Франциск от Асиз се опитва да живее бедно. Спорът между баща и син приключва през 1207 г. пред съда: там младият Франц се отказва от наследството си и от всяка подкрепа на баща си. Оттук нататък той искал да живее без имущество и по примера на Исус Христос „sine glossa”(„без блясък”). Преведено от латински това означава „без прибавки и промени”. Отсега нататък той изтъква за своя баща само Бога.
Как Франциск от Асизи се опитва да промени света
Ето защо Франциск от Асизи живеел в доброволна бедност. Той си изпита хранителни средства и живеел като т.нар. прокажен извън стените на града. Франциск виждал мисията си в това, да носи вярата си в света. С течение на времето той съумял да убеди повече хора в този начин на живот. Подобно на него те се обличаха в обикновени дрехи, ходеха боси и живееха без пари. Картина на Джото ди Бондоне - Франциск от Асизи се отказва от наследството и хвърляте дрехите сиМеждувременно като група от дванадесет души през 1215 г. те отпътували за Рим, където била приета от папа Инокентий III. И потърси папата да утвърди братството и да получи разрешение за начина си на живот. Това одобрение на папата се възприема като основаване на Францисканския орден. Съвместно и като се разраствали, така наречените „по-малки братя” (минорити) обичали по градовете и селата.
Една своеобразна, утвърдена спирка от живота на Франциск от Асизи е пътуването му в Египет. През 1219 г. той се присъединява към войската на кръстоносците и се среща лично със султана в мюсюлманския лагер. Опитът на Франциск да спечели султана за съмишленик не успява, но изглежда двамата са провели това, което днес би било наречено „приятен разговор”. Жестокостите и ужасите на войната отблъсват Франциск, опитайте му да посредничи за постигане на мир, се провалят.
Това, което се случи след пътуването в Ориента, днес не може да бъде обяснено изцяло. Франциск чува, че сред братството му съществува несъгласие. Реакцията му озадава: вместо да попита сам братята, той търси от папата да му даде един „папа” за ордена му - с това той сам се обезвластява, в резултат на което общността на „миноритите” се превръща в католически орден.
Здравето на Франциск от Асизи се влошава, налага му се да предаде ръководството на ордена. Тежко болен, той се оттегля и живее далеч от ордена на планината Ла Верна, където, според преданието, той получава стигматите, кървавите рани по ръцете, краката и отстрани, точно като Исус.
Живот в уединение и болки
Последните години от живота си Франсис прекарва уединено и в големи болки. Когато през есента на 1226 г. усеща, че смъртта му наближава, той отива още веднъж, за последен път, в града в църквата „Порциункула”, където преди години за първи път е проповядвал с ордена си. В малката църква „Порциункула”, която днес е част от огромната базилика „Санта Мария дели Анджели” („Блажена Дева Мария на Ангелите”) в Асизи, Франциск почива на 3 октомври 1226 г.Само две години след смъртта му, Франциск от Асиз е канонизиран от папа Григорий IX. Някои от неговите творби, между които правилата на Ордена, както и части от неговото завещание, са запазени. И днес те все още се разглеждат като напътствия за живота от много последователи на римокатолическата вяра.
Това, което в много от своите разкази и проповеди Франциск от Асизи споменавал за равенството на хората и животните, той се смята за един от първите покровители на животните в историята. Ето защо денят след на смъртта му, 4 октомври, се чества като Световен ден за защита на животните. През 1980 г. папа Йоан Павел ІІ провъзгласи Франциск от Асизи за покровител на околната среда и екологията.
Как Джовани Батиста Бернардоне е превърнат в аскетичния просяк-проповедник Франциск, който „винаги е по-малък от всички останали” и въпреки това основава един от най-важните католически ордени? И какво стана с житейската му визия като последовател на Исус Христос? Мечтата за простия, обикновен живот”. Базиликата „Санта Мария дели Анджели” („Блажена Дева Мария на Ангелите”) в град Асиз
Забедността - „скъпата госпожа бедност” и парите като „лайна”
Синът на богат търговец се оттегля отския световен живот след преживяванията от войната. Той търсеше живот по примера на Исус, живееше без притежания и споделяше това, което изпита или печелел от работа, с бедните. Това е и идеалът, който той искаше да предаде на своите последователи. Бедността, „скъпата госпожа бедност”, било най- важното нещо за него, заедно с милосърдието към слабите и бедните. Той окачествява парите като „лайна”, не искал да има нищо общо с тях.Прочута е картината на художника Джото ди Бондоне, която показва Франциск, който търси убежище от разгневения си баща при епископа и му дава дрехите си - един жесток на отказването, на отричането.
Разграничение от „еретиците”
Нещо отличава Францицк от Асизи от „еретиците” на Средновековието, най-вече от катарите във Франция, които бяха жестоко преследвани и унищожавани от църквата. Франциск искал за себе си и спътниците си бедност и аскетизъм, но не без да живее под покрива на католическата църква. За Франциск, който много добре знае за злоупотребата с власт и неморалността в институцията, църквата не е дом на Антихриста, както за катарите .Именно поради това Франциск поел през 1209 г. заедно с дванадесет от своите последователи към папа Инокентий III. в Рим, за да измоли разрешение и благословия за новата общност.
Ловък стратегически ход, който целенасочено защитава новия орден от преследване. Това като границата между просещи монаси, които проповядват мирно и „опасните” еретици, е била твърде тясна.
Социалният и революционен потенциал на неговата идея за една бедна църква, за любовта към ближния като най-високата повеля, не се съумява да спечели влияние и престиж през вековете. Но влиянието на Франциск не е изчезнало.
Светът ненадейно си спомня за светеца от областта Умбрия, в която се намира град Азиси, когато през март 2013 г. новоизбраният папа прие името Франциск. Кардинал Хорхе Марио Берголио не би могъл да избере по-прост и по-успешен начин да очертае линията си за една „бедна” и „милосърдна” църква. Той нарече себе си Франциск и верен на своя образец за подражание, иска да живее с възможно най-малко лукс и пари.
Източник: religion.orf.at; geo.de;
превод: Господин Тонев;
Снимки: religion.orf.at; nl.wikipedia.org; apiumbria.it;