С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на съдържанието и анализиране на трафика. Подробна информация
Търсене

Разговор с Аря Каасинен за връзката на училището с практиката

Източник: вестник „Ди Пресе”Снимки: diepresse.com;
Разговор с Аря Каасинен за връзката на училището с практиката

 Аря Каасинен: Училищната ни система има много силна връзка с родителите

Часовете по природни науки в училище трябва да се реформират. Образователният експерт от Финландия Аря Каасинен призовава в интервю за австрийския вестник „Ди Пресе” за по-голяма обвързаност на училището с практиката.

Въпрос: Защо мислите, че математиката и природните науки са толкова необичани?

Аря Каасинен: Може би тази нагласа е свързана с училищната ни система. Често липсват добре организирани и увлекателни експерименти. Естествените науки са науки за природата и живота и затова те би трябвало също така да носят действително знания, които имат връзка с всекидневния живот. Обичайният учебен час по природни науки често е твърде абстрактен за учениците. И тогава на учениците им е трудно да разберат трябва ли им всъщност математиката или защо трябва да разбират определени физически зависимости.

Може ли часът по природни науки да се придържа по-близо до всекидневния живот?

Мисля, че това наистина е възможно. Във всеки учебен час трябва да се обсъжда как наученият учебен материал може да се използва във всекидневния живот. Цялото трябва да се превърне от абстрактно в практическо.

В Австрия природните науки и техническите дисциплини се избират малко преди вземането на решение за следване, не е ли вече твърде късно?

Никога не е твърде късно, но естествено, че е по-добре децата да се насърчават още от ранните години. Още в детската градина те трябва да бъдат запалени за природните науки. Точно когато децата са малки, те са безумно любопитни. В ранните детски години ние дори не трябва да правим много усилия, за да вдъхновим децата за естествените науки.

Защо децата губят любопитството си?

Това е трудно да се каже. Може би същностната причина е, че ние представяме предмета твърде теоретично. Децата би трябвало да изживяват цялото като практика.

В Австрия е обичайно като норма да не си добър по математика или природни науки. Как стоят тези неща във Финландия?

Мисля, че във Финландия е различно. Ние реагираме много бързо, ако някое дете има пропуски по математика или природни науки. Освен това нашата училищна система има много силна връзка с родителите. Училищата работят заедно с родителите. Всеки учител се опитва да бъде всекидневно в контакт с родителите.

Как е възможно родителите и учителите да са в контакт почти всеки ден?

Ние разполагаме със собствена Интернет-система, в която учителите могат да пишат и-мейли на родителите, за да споделят с тях какво се е случва в училище. Ако детето трябва да наваксва много, учителите се информират незабавно. Така учителите могат да помолят родителите да говорят с детето си по определени въпроси.

Превод: Господин Тонев; източник вестник „Ди Пресе”;

Снимка: diepresse.com;