С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на съдържанието и анализиране на трафика. Подробна информация
Търсене

Кейт Уинслет в образа на Хана във филма „Четецът” по Бернхард Шлинк

Автор: Превод: Господин ТоневИзточник: Списание „Цицеро”Снимки: amazon.com; precriticas.com; 
Кейт Уинслет в образа на Хана във филма „Четецът” по Бернхард Шлинк

Любовта, вината и отговорността във филма „Четецът”

Романът на Бернхард Шлинк „Четецът” предизвика световен фурор и стана материал за холивудски филм с едноименното заглавие, който пожъна голям успех. Кейт Уинслет играе ролята на някогашна надзирателка в концентрационен лагер. Тя е неграмотна и след войната се впуска в любовна авантюра с непълнолетен юноша. По-късно тя е изправена пред съда да отговаря за действията си като надзирател в концентрационен лагер. „Четецът” е филм за вината и позора на човека, за стремежа му да остане въпреки всичко човек.

Въпрос: Госпожо Уинслет, във филма, създаден по бестселъра „Четецът” на Бернхард Шлинк, играете жена, която в следвоенните години започва любовна афера с непълнолетен юноша. В по-нататъшния ход на историята героинята трябва да отговаря пред съда за дейността си като надзирателка в концентрационен лагер. Как пристъпихте към тази сложна роля?

Кейт Уинслет: За изпълнението на тази роля съществуваха многобройни изследвания, особено по отношение на историческото значение на Холокоста. Това, което ми помогна най-много, заедно с книгата на Бернард Шлинк, беше заниманието с неграмотността на героинята. Как се чувства човек, който не може да чете и да пише? Исках да съумея да се вживея в този позор, с който е била натоварена Хана (героинята във филма ) през целия си живот. Тя предпочита дори да бъде осъдена на доживотен затвор, само да не признае, че е неграмотна.

В каква посока бяха усилията Ви за изграждане на ролята?

Прекарах много време в една социална помощна организация в Ню Йорк, която дава знания по четене и писане на неграмотни хора от всички възрасти. Присъствах на много учебни занятия, в които най-младите участници бяха на 25 години, а най-възрастните на 73. За мен беше увлекателно да открия в разговори с тези хора, как са успявали да се държат във всекидневния си живот с тази лъжа. Как може да се води нормален живот с такава слабост като неграмотността? Как се отнасяш към мъчителните ситуации в ресторанти, в магазини и преди всичко в професионалния живот? Имах щастието да науча толкова много, че да съм в състояние да се вживея пълнокръвно в ролята си.

В тази лъжа крие ли се ключ за разбиране пропадането на героинята, за разбиране на нейното минало като надзирателка в концентрационен лагер?

Запознаването с неграмотността ми помогна да разбера човешкото измерение на героинята. Дори трябваше да се науча да обичам определени аспекти от нейната личност, за да не я изобразявам само като безсърдечно чудовище.

K W2

Защо Хана започва афера с един юноша на 15 години?

Не става дума само за сексуалното пробуждане на един млад човек, но и за това на една по-възрастна жена. Почти съм сигурна, че преди тази любовна афера Хана не е изпитвала такива интензивни чувства на влечение и любов. Действително тя никога не е допускала човек до себе си, от страх да не бъде разкрита нейната тайна. Може би преди това тя не е имала никакви сърдечни отношения.

Вашата игра в „Четецът” въздейства автентично преди всичко затова, защото човек получава впечатлението, че Вие не криете нищо както физически, така и психически. Какво беше по-трудно за Вас: емоционалната голота или телесната?

Винаги се вдига много шум около голотата, но в края на краищата тези сцени не бяха голямо актьорско предизвикателство за мен, тъй като бързо схванах къде е смисълът на тези интимни отношения. По-скоро сцените в съдебната зала бяха тези, които духовно ме измъчваха.

Какво Ви създаваше трудности в работата?

Беше трудно да разбереш Хана, когато поглежда съдията и го пита: „Моля, а Вие какво бихте направили тогава?” Намирах за мъчително да изрека това изречение, тъй като тя е толкова уязвима и същевременно толкова ужасно наивна жена. Очевидно едва в този момент Хана осъзнава колко отвратителна е била работата й в концентрационния лагер. Бях радостна, че в помещението има много статисти от Германия, които през целия си живот е трябвало да се сблъскват с въпроса за вината на предишното поколение. И днес още ме побиват тръпки, когато мисля за това.

Как избягахте от клишетата, които неизбежно могат да се промъкнат при такава роля?

При оформянето на образа ми беше ясно, че много хора вече имат твърдо изградена представа за Хана. Все пак „Четецът” е прочута творба на немската литература. Водени от своя собствен опит и познания за Холокоста много хора сигурно имат съвсем различни представи от мен, как да се изгради този образ. Трябваше да се дисциплинирам, да не започвам дискусия с всеки. Защото само по този начин можех да се придържам към образа на Хана, така, както си го бях изградила в собствените си очи.

Разговор на Кейт Уинслет със Свен Шуман;
 

Превод: Господин Тонев; със съкращения от списание „Цицеро”;

Снимки: amazon.com; precriticas.com;