Иван Бунин: Мисията на руската емиграция (2 част)

Слово на Иван Бунин пред руската емиграция в Париж - 1924 г.
И дивакът трошеше всичко и всичко газеше, и дори дръзна да извърши онова, от което би се ужасил и самият дявол: той нахлу в самата Светая светих на своята Родина, в мястото на онова страшно и благословено тайнство, където от векове почиваше най-великият неин Стожер и Застъпник, поруга реликвария на Преподобния Сергий, ковчега, пред който от векове падаха ничком цели процесии от руски души в най-високите мигновения на своето земно съществуване. Боже, нима точно на този дивак съм длъжен да се явя, за да му се кланям и да му служа? Той ли ще е държавният стопанин на цялата нова Русия, осъществяващ своите „заветни мечти” за сметка на съседа си, когото е заклал за половин декар „земица” в повече? Миналата година, четейки лекция в Сорбоната, приведох думите на великия руски историк Ключевски: „Краят на руската държава ще настъпи тогава, когато се разрушат нашите нравствени основи, когато угаснат кандилата над гробницата на Преподобния Сергий и се затворят портите на неговата Лавра”. Велики слова, станали днес ужасно верни! Основите са разрушени, портите са затворени и кандилата са угасени. Но без тези кандила не е възможно да пребъде руската земя – и не бива, престъпно е да се служи на нейния мрак. Да, клатят се устоите на целия свят и вече изглежда възможно светът да не се помръдне, дори ако червеното знаме се развее и над Ерусалим и ако бъде изхвърлен самият гроб Господен: та нали московският Антихрист вече мечтае за узаконяването си даже от самия римски наместник на Христа. Светът е обсебен от небивала досега жажда за корист и равняване по тълпата, той отново заприличва на Тир и Сидон, на Содом и Гомора. Заради търгашеството Тир и Сидон няма да се погнусят от нищо. Содом и Гомора няма да се засрамят от нищо заради похотта. Все по-растящата по численост и все по-надигаща глава тълпа гори от страст към наслажденията, от ревност към всеки наслаждаващ се. И едни (жадни за купувачи) заслепяват тълпата чрез блясъка на световния пазар, други (жадни за власт) – чрез разпалването на нейната завист. Как да се придобие власт над тълпата, как да се прославиш пред цял Тир, пред цяла Гомора, как да влезеш в бившия царски дворец или поне да се увенчаеш с венец на уж борец за благото на народа? Трябва просто да мамиш и заблуждаваш тълпата, а понякога дори самия себе си, своята съвест. Трябва да си купуваш благоразположението на тълпата като й угодничиш. И ето нà – по света вече се сформират цели пълчища възвестители на „нов” живот, които си присвояват световната привилегия, концесията да устройват човешкото благополучие, уж всеобщо и уж равно за всички. Създадена е цяла армия от професионалисти по тази част – хиляди членове на всякакви социални партии, хиляди дейци, из чиито редове изскачат всички онези, които ще бъдат прославяни и възвисявани. Но за да се достигне всичко това е нужна – отново повтарям – гигантска лъжа, гигантско угодничество, организиране на вълнения, на бунтове и революции, нужно е от време на време да се гази до коляно в кръв. А най-главното е да се лиши тълпата от „опиума на религията”, да й се даде вместо Бога идол във вид на телец, тоест, по-просто казано – на скот. Пугачов? Какво толкова можеше да направи Пугачов! Виж „планетарният” скот – това е друго нещо. Урод, нравствен идиот по рождение, Ленин наложи на света в самия разгар на своята дейност нещо чудовищно, потресаващо; той разори най-голямата страна на Земята и уби няколко милиона души – а светът е дотолкова обезумял, че продължава публично и с пълна сериозност да спори дали той е благодетел на човечеството или не? На своя кървав престол той лази на четири крака; когато идват да го снимат английски фотографи, той непрестанно им се плези: но това, казват, не значи нищо – и продължават да спорят! Самият Семашко, направил аутопсията на Ленин, веднъж от глупост се изпуска на всеослушание, че в черепа на този нов Навуходоносор намерили зелена слуз вместо мозък; на смъртното ложе, в своя червен ковчег, той лежи, както пишат вестниците, с най-ужасна гримаса на сиво-жълтото си лице: но това, казват, не значи нищо – и спорят! А неговите съратници, направо така и пишат: „Умря новият бог, създателят на Новия свят, Демиургът!”. Московските поети, тези жигола на московската червена блудница, ужким раждащи новата руска поезия, отдавна вече възвестяват: „Исус на кръста, а с Варава – подръка и – по Тверская…Ще изплезя език като комета на света, до Египет ще разкрача крака… На бога ще му оскубя брадата, с псувни на майка ще му се моля…” (Сергей Есенин, из поемата „Инония”, 1918 г.) Съединим ли всичко това в едно – и тези мръсни ругатни, и шестгодишната държава на бесния и хитър маниак, и неговия изплезен език, и червения му ковчег, и това, че антените на Айфеловата кула приемат по радиото вести за погребението не просто на Ленин, а на някакъв нов Демиург и това, че градът на Свети Петър се преименува в Ленинград, то човек го обзема наистина библейски страх не само за Русия, но и за Европа: все пак краката им се разкрачват действително много надалеко и много дръзко. Когато му дойде времето, върху всичко това непременно ще се стовари Божият гняв – винаги така се е случвало. „И ето, ще въстана срещу теб, Тире и Сидоне, и ще те низвергна в морската бездна …” И върху Содом и Гомора, и върху всички тези Ленин-гради ще се посипе огън и сяра, а Сион, Божият Град на Мира, ще пребъде вовеки…