Интервю с Емилиян Станев: Ценностите се оказват въображаеми и недогледани

Разговор с Емилиян Станев за важните неща в живота
В едно свое интервю Емилиян Станев е споделил следното мъдро заключение: „В нас, хората, живее духът на Прометей, откраднал огъня от боговете за благото на човека. Струва ми се, че Есхил е забравил да обясни защо Зевс е приковал Прометей на скалата. Би трябвало Зевс да му каже: „С тоя огън ти ще се топлиш, храниш и ще живееш, но няма ли да изгориш с него брат си? Сигурен ли си в човешкия разум, като даваш тая сила на смъртните?” За такива важни неща Емилиян Станев говори и в представеното по-долу интервю: Въпрос: Виждали ли сте се понякога като седемдесетгодишен? И има ли нещо общо между някогашните Ви представи и предчувствия и днешната реалност? Как се чувства човек (и по-точно творецът) на тази възраст? Какви са нейните предимства, нейните минуси. Емилиян Станев: Младият човек не може да си представи вътрешния свят на един седемдесетгодишен човек – как вижда себе си, миналото си, света и какво се извършва в неговото съзнание, т.е. равносметката. Това се отнася за всеки старец и зависи от неговата интелигентност и способност за самонаблюдение. Мисълта за смъртта дава друга оценка на живота. Много от ценностите, с които човек е живял, се оказват недогледани, други – въображаеми. Започваш да оголваш нещата от външните им обвивки, от предразсъдъците, от фалшивите им условности и да търсиш същността, зърното. Заедно със зрелостта, с опита, идват и разочарованията, от които старостта възвръща равновесието на духа посредством великодушието. Старческият смях е тих, всеопрощаващо безпомощен, пък нека някой го нарича и мъдър. Това са предимствата на старостта, ако изобщо могат да се нарекат предимства. Вие сте от писателите, които относително бързо и лесно се налагат в литературата, без сътресения и драми следват творческия си път. Това ли е най-естественият начин за „кариера” или може би пред външните сътресения и конфликти по-важни са вътрешните, привидно незабележимите, останали достояние само на личността? Всеки писател като всеки човек си има своя съдба. Някои правят кариера, както се изразихте, с постоянни конфликти, неуспехи, непризнаване от страна на критиката, с неразбиране на техните произведения. И тъкмо те се оказват или гениални, или маниаци. В повечето случаи маниаци. Аз просто имах късмет, защото се залових с животните и дребните хорица в нашата провинция, пък и по други причини, като например, че не дружах много с моите колеги... Кои са творците, които през тези години сте чувствали най-близо до себе си като духовна нагласа? През тия години не съм чувствал близо до себе си като „духовна нагласа” никого. Ако има такъв – единият от двамата ни е излишен. Това е невъзможно, освен за мой подражател, а подражателите не чинат, те са фалшификат. Ако сам трябва да съставите антология на своите най-добри творби, какво бихте включили в тях? Това не е моя работа, както не е работа на родителите да посочат кои от техните деца са най-добри. Те винаги ще сгрешат. Кои са според Вас най-ценните добродетели на народа ни? А някои от характерните недостатъци? Най-ценни са байганьовските „добродетели” на народа ни, понеже ни освобождават от душевни потреси, от тревога, от нравствените повели да се вглеждаме в душите си и в душите на своите близки. По силата на диалектиката тези черти може би ще се превърнат в края на краищата в положителни качества. Така че мъчно ми е да отговоря на Вашия въпрос. Какво намирате за най-типично в нашия национален начин на мислене? Самохумор. Способността да се шегуваме сами на себе си. Погледнете ръченицата – шестнайсетините в ритъма й! Този ритъм е израз на същата българска способност на самохумор.