С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на съдържанието и анализиране на трафика. Подробна информация
Търсене

Европа, Европейски съюз, Запад, европейска цивилизация, глобализация (1)

Европа, Европейски съюз, Запад, европейска цивилизация, глобализация (1)Творецът на Европа я направи малка и дори я раздели на много малки части, така че нашите сърца да се наслаждават не на големината, а на многообразието. Карел Чапек (1890-1938), чешки писател и драматург

Европа е един континент и човек не може да бъде за или против един континент. Това е така, сякаш сме за или против Азия. Аз обичам този континент, познавам го от Норвегия до Малта. Европейският съюз е нещо съвсем различно: един проект с ясната цел за една европейска централна държава. Но тя не може да се съчетае с националната държава.

Можеш да искаш само едното или другото. Но и двете едновременно не е възможно. Ако националната държава няма суверенитет, тя престава да съществува. Обаче аз съм страстен привърженик на идеята за националната държава. Фредерик Форсайт, роден през 1938 г., английски писател и журналист

Европейската демокрация израства от два потока – на човешките права, родил парламентарната демокрация и толерантността към малцинствата; и на либералната пазарна икономика, родил средната класа, която е гарант на обществената стабилност.

Европейската цивилизация има два дълбоки извора. Единият е християнството, другият – духът на Просвещението. Тези два европейски духа често са били в конфликт помежду си, но в това противоборство се е формирала европейската цивилизация и евроатлантическата система от ценности.

Духът на европейската демокрация се нуждае от всичко, що е релативно, понеже той е олицетворение на съмнението и търсенето. Но се нуждае и от абсолют, понеже е и олицетворение на верността и милосърдието. Само ако погледнем на европейската демокрация от тази перспектива, ще можем да видим колко радикално се различава тя от всички форми на диктатура и от света, основан върху нетолерантност. Адам Михник, роден през 1946 г., полски журналист и публицист

Има три хълма, от които Западът води началото си. Голгота, Акрополът в Атина, Капитолия в Рим. Всички те са оказали духовно въздействие върху Запада и ние можем, и трябва да ги възприемаме като едно цяло. Теодор Хойс (1884-1963), първият президент на Федерална република Германия

Този просветен, християнски Запад не попречи на съществуването на силни религии, но отдели меча на светския от този на духовния владетел. Голгота, Акрополът и Капитолия като отправна точка. Това разбиране, общо взето, не е лоша основа за обяснение на настоящето на Германия и на Европа и за формиране на бъдещето. На този, който го отхвърля, трябва да бъде оказана категорична съпротива. Михаел Руц, роден през 1951 г., немски журналист, главен редактор на в. „Райнишер Меркур”

Който отхвърля Европа, е гробокопач на германския народ, защото отнема на германския народ единствената възможност да продължи своя живот такъв, какъвто му е скъп и ценен, своя свободен, изграден върху християнския принцип живот. Не допускам социалдемократическата опозиция да иска това. Това е въпрос от жизненоважно значение за Германия. Изправени сме пред избора между робството и свободата. Ще изберем свободата. Конрад Аденауер (1876-1967), бивш канцлер на Федерална република Германия

Ние живеем в недостиг на упование и увереност в собствените сили. Глобализацията засилва това усещане, защото въпросът сега гласи: „Кой съм аз?” Ако нямаш отговор, тогава отговаряш на този въпрос, като определяш кой и какво не си: че не си например мюсюлманин или ром. Търси се сигурност от националното правителство, а пък Европа се разглежда като част от проблема, а не като част от решението. Първата световна война беше самоубийството на Европа, което беше потвърдено от Втората световна война. След това ние се отдадохме на илюзията, че отново сме родени. Имахме един проект: Европейската общност, Европейския съюз. И станахме самодоволни, загубихме апетита си. Това ни отличава от Азия, там хората още са гладни. Те искат да успеят.

Предимството на Европа не е географско, стратегическо, не е икономическо, но може да се открие в света на идеите и идеалите. Това е, в което можем да бъдем креативни. Ние имаме дълго минало, с което трябва да се гордеем. Имаме съзнание за историята, познаваме и нейното бреме.  Доминик Моази, роден през 1946 г., френски политолог

Били са хубави, славни времена, когато Европа е била християнска земя, когато Едно християнство е обитавало този създаден по човешка мярка континент; Един голям, задружен интерес свързвал най-далечните провинции на това обширно духовно царство. Фридрих фон Харденберг, с поетическо име Новалис (1772-1801), немски поет романтик

Вие сте млади българи, вие сте граждани на една истинска държава, на една стара държава, която има своя идентичност и история. Да бъдеш в Европа, не означава да се откажеш от своята държава. Европа се състои от държави със силна идентичност. Да обичаш България и да искаш да си в Европа, това е напълно съвместимо. Никой не трябва да се отказва от своята идентичност, за да се присъедини към Европейския съюз. Никола Саркози, роден през 1955 г., президент на Франция

Глобализацията е едно трудно разбираемо понятие, много по-трудно разбираемо от разведряването по време на Студената война или мира с руснаците. Този цялостен процес изглежда по-малко заплашителен, отколкото защитата от съветските ракети със среден обсег на действие, но дългосрочно в никакъв случай не е по-малко застрашителен за живота. В предизборните кампании обаче политиците се връщат обратно към националните въпроси. Това нарушава нашата дългосрочна отговорност и дългосрочните ни интереси.  Рихард фон Вайцзекер (1920-2015), президент на Федерална република Германия

От Просвещението насам европейците развиха една съвсем различна представа за света. В 18 век Европа беше твърде гъсто населена. Хората бяха принудени да живеят в голяма близост помежду си. Затова свобода означаваше преди всичко – да си вграден в общността. Затова и нарастващото в наши дни взаимно обвързване по целия свят и глобалното мислене играят много по-голяма роля в Европа, отколкото в САЩ. Джереми Рифкин, роден през 1945 г., американски социолог, икономист и писател

Ако ме питате в какво се състои идеята на Европа, отговарям така: в началото имаше три идеи. На първо място – никога повече Хитлер, т.е. никога повече краен национализъм и расизъм. Второ: борба срещу комунизма. И трето: край на колониализма. Който влизаше в Европейския съюз се отказваше от колониите си: Франция, Холандия, Испания, Португалия, също и Великобритания. Андре Глюксман (1937-2015), френски философ

Европа ще функционира единствено, когато държавите-членки полагат грижи за собствената национална култура, като същевременно остават открити за чужди култури. Удо Ди Фабио, роден през 1954 г., немски юрист и университетски преподавател

Аз съм убеден, че както Унгария, така и Европа, в бъдеще или ще бъдат християнски или няма да бъдат. Ще напомня думите на Шуман, който каза, че демокрацията или ще бъде християнска или няма да бъде. Виктор Орбан, роден през 1963 г., министър-председател на Унгария

Впрочем всички ние, старите европейци, сме повече или по-малко зле. Нашите жизнени условия са много изкуствени и усложнени, храната и начинът ни на живот са откъснати от истинската природа и нашите общувания са лишени от любов и доброжелателство. Всеки е деликатен и учтив, но никой няма смелостта да бъде сърдечен и откровен, така че честният човек с естествени влечения и убеждения се оказва в твърде неизгодно положение.

Често пожелаваш да си се родил сред тъй наречените диваци на един от островите на южния океан, та поне веднъж да се насладиш на чисто човешко съществуване, без фалшиви подправки. Йохан Волфганг фон Гьоте (1749-1832), немски писател, поет и драматург

Европа ще бъде наказана заради нейната политика; ще бъде лишена от виното, бирата и силните алкохолни питиета. И от много други неща.... Пол Валери (1871-1945), френски поет и есеист

Снимки: commons.wikimedia.org; wprost.pl;