Евгени Кръстев: Българският преход и легитимността на политическите играчи

Политологът Евгени Кръстев за кризата на легитимността
Българската десница започва своето съществуване в условията на липса на индивидуална свобода, липса на човешки права, липса на възможности за свободна стопанска инициатива. Kато се има предвид, че демократизирането на българското общество в началото на 90-те години можеше да започне само отдясно, преодоляването на споменатите липси се превърна в мисия за десницата и това бе съвсем нормално и логично. В периода на зараждането на десницата за проблеми от естеството на идентификация, цели, обществена потребност от нова алтернатива дори не бихме могли да говорим. Подобно на десните политики в останалите източноевропейски страни и в България тяхното възникване бе свързано със самата структура на обществото и се изразяваше в необходимостта от структурни промени. Какво в случая следва да се разбира по-точно под структурни промени в обществото? Осигуряването на индивидуални права и свободи и възможностите за свободна стопанска инициатива да бъдат свързани в едно цяло. В общ стопанско-етичен модел, какъвто например е социалното-пазарното стопанство, което би дало възможност за цялостно обществено обновяване – морално, икономическо, политическо, културно. Един подобен стопанско-етичен модел би обвързал материалните и нематериалните измерения на обществото, би поставил ясна граница между частната и публичната сфера, би определил рамката на държавна намеса в икономиката. За реализирането на тези промени обаче, десницата се нуждаеше от държавната власт във вида, в който тази власт съществуваше тогава, в началото на 90-те години. Десницата се нуждаеше от държавната власт, не за да управлява обществото и обществените процеси, а за да промени обществената структура и да постави основите на изграждането на нов тип публични и междучовешки отношения. Но десницата трябваше също така да получи съществуващата все още към 1990 г. тоталитарна власт чрез демократичен механизъм, каквито са свободните парламентарни избори. Десницата не можа да стигне до убедителни изборни победи в първите години на преходния период, но не това е най-значимият проблем, който би трябвало да е обект на коментар и разсъждения. Що се отнася до необходимостта от структурни промени в българското общество, те несъмнено щяха да се случват и двигател на това трябваше да бъде десницата, независимо дали като управляващ субект или в опозиция. Структурните промени в обществото логично щяха да доведат след себе си и промяна във властовата структура на държавата. Тук е мястото да отбележим, че властовата промяна не се изчерпва с приемането на нова демократична конституция, това е един процес, който е свързан с утвърждаването на демократичните принципи в обществото, с изграждането на пазарно стопанство и адекватни на тези нови реалности публични отношения. Логиката изисква да се отбележи, че промяната трябваше да се осъществява в посока от обществото към властта. Първоначалното спечелване на държавната власт във вида й от началото на 90-те години бе необходимо основно, за да се даде началото точно на този процес – структурни промени в българското общество. Нещата обаче не се развиха по този начин, сериозна вина за което носи именно десницата. Макар да не бе на власт в самото начало на прехода, десницата беше основен двигател и вдъхновител на промените, което дори в опозиция й осигуряваше много повече влияние, отколкото по принцип опозиционните субекти биха могли да имат. Преходът в България обаче не започна с реформа на структурите на обществото, той започна с реформа, по-точно трансформация на самата власт. И десницата не се противопостави на това, а дори напротив, участва в този погрешен подход и това бе началото на кризата на нейната легитимност. Като начало на прехода този модел отговаряше много повече на потребностите на левицата и по-конкретно на БСП, отколкото на десните субекти, групирани в и около СДС. Подобно реформиране не можеше да осигури непрекъснатост и стабилност на връзката между обществото и властта, такава така и не се изгради, откъдето произтекоха и продължават да текат процесите на делегитимация. За левицата политическата легитимност в условията на утвърждаване на демокрацията не бе особено подходящ модел, тъй като това щеше сериозно да я отдалечи от властта, да я принуди да проведе реформи вътре в себе си и да я постави в напълно състезателни условия в желанията и стремежите й към спечелването на властта. Към началото на 90-те години левицата разполагаше с други източници, които я задържаха във властта и гарантираха стабилността й, поради което на нея политическа легитимност не й трябваше. От политическа легитимност необходимост обаче имаше десницата. Достатъчно показателно за тази констатация е и това, че днес десните партии в България търсят себе си, докато БСП макар и изживяваща криза, няма проблеми с легитимността, т.е. тя продължава да няма потребност от такава, защото е запазила своите някогашни източници за присъствие в политическия и институционалния живот на държавата.