Бог, вяра, Бог като смисъл и избавление, молитва, духовно, духовност, смирение
Снимки: presse.uni-oldenburg.de; unav.es; johannaschall.blogspot.com;
Бог, вяра, Бог като смисъл и избавление, вяра
Aкo трябва да вярвам, че Бог не съществува, това би ми развалило насладата от живота. Бог е въплъщението на смисъла. Без него животът е абсурден. Роберт Шпеман, роден през 1927 г., немски философ и богословСмъртта на Бог е едно интересно мнение, но в последна сметка то не засяга Бога. Николас Гомес Давила (1913-1994) , колумбийски консервативен философ
На всевишния само за слава, на ближния – да се поучава. Йохан Себастиан Бах (1685-1750), немски композитор и клавирен майстор
В третия курс на Академията, в главата ми дойде мисъл: „Ако Бог предварително знае, че аз ще бъда убиец, мога ли да променя своя път? Ако мога – тогава Неговото знание е нищо, но ако не мога, къде е тук свободата?” Дълго се мъчих с този въпрос, без да мога да намеря отговор.
На тази възраст всичко ти идва наум и аз дълго носих в себе си този въпрос, докато не намерих отговор при блажени Августин, който го обяснява с понятието време. Времето, казва той, е някаква непрекъснатост, която има минало, настояще и бъдеще. Миналото е било – него го няма, бъдещето ще бъде, него още го няма, а какво има днес? Има настояще, но и него почти го няма – точката на съприкосновение на миналото и бъдещето, в която, веднъж стъпило, бъдещето непрекъснато преминава в миналото, е настояще.
Времето съществува само за тварните същества, материи, вселени и разбира се, за нас, хората. Ние живеем и познаваме в категории, пространства и числа. Тези категории не съществуват за Бога. За Него няма нито минало, нито бъдеще, това бъдеще е наше, а не Негово. И тези отговори станаха за мен решение на поставения проблем, който ме измъчваше. Ако не бях намерил отговор на въпроса, който ме измъчваше, сигурно щях да приключа с богословието. Сръбски Патриарх Павле (1914-2009 г.)
Само Бог може да ни избави. Ако Бог като извънсъзнателна основа и цел на живота е мъртъв, тогава не остава нищо, за което човек може да се хване и към което да се насочи. Нихилизмът, най-нежеланият от всички гости, стои пред вратата.
Философията няма да бъде в състояние да допринесе за пряка промяна в днешното състояние на света. Това е вярно не само за философията, но и за всички човешки размишления и старания. Само Бог все още може да ни спаси. Мисля, че единствената ни възможност за спасение, която ни остава, е, да се подготвим, чрез мислене и поезия, за пришествието или отсъствието му през времето на залеза. Така че не просто да умрем безсмислено, но да се готвим през времето на своето залязване за възможността на един отсъстващ Бог. Мартин Хайдегер (1889-1976), немски философ
Роберт Шпеман, немски философ: Бог е въплъщението на смисъла. Без него животът е абсурден.
Докато не приемем, че има Бог, въпросът за целта на живота остава безсмислен. Бертран Ръсел (1872-1970), британски математик и философ Твърде голямото богатство е препятствие за вярата. Ако човек е много богат материално, той забравя Бога. Макар че няма категоричен закон, че само бедният може да разбере Бога. Ако човек е богат, обикновено единственият му стремеж е да печели пари и за него е трудно да разбере духовните учения.
Бог е съвършен. Ние се различаваме от Него по това, че той е съвършен, а ние не сме. Ние сме много мънички. Ние имаме качествата му, но в много малко количество. Затова имаме толкова малко знание – това е всичко. Шри Свами Прабхупада, индийски духовен учител
Ако няма Бог, тогава човек би бил оставен изцяло само на себе си в една студена и безсмислена вселена. Той би бил предаден безпомощен на бездните в себе си и на злото на този свят.
Нямаше да има Бог, който да чуе сърдечните вопли на човека. Ние не бихме били нищо друго, освен продукт на една параноична случайност, захвърлени в един студен, безсмислен живот, осъдени да кръжим около себе си в нашия малък егоистичен свят. Животът би бил един безсмислен кръговрат от задоволяване на потребности. Без Бог няма отговор на въпросите: откъде идвам, за какво съм тук и накъде отивам. Сърцето замръзва и душата остава жадна. Няма любов, която ни е извикала на живот, която ни придружава в живота и ни поставя цел. Животът би бил танц с отворена врата към нищото. Човек не би имал нищо, на което да се надява, освен това, което е пред очите му. Атеизмът е отворена врата към нищото. Александър Гарт, роден през 1958 г., немски теолог
Молитва
Когато молитвата ми ставаше все по-задълбочена и вътрешна, видях, че имам все по-малко какво да кажа. Накрая спрях съвсем да говоря. Превърнах се в това, което е противоположност на говоренето, станах слушател. Сьорен Киркегор (1813-1855), датски философ-екзистенциалистДа замълчиш напълно, не е лесно. Но и мълчанието пред Бог може да бъде молитва. Екард Шефер, роден през 1936 г., доцент в Баптистката семинария в Хамбург
Странно е, че днес много хора се лишават сами от най-необходимото. Не става дума за храна, а за молитвата. Молитвата, лична и обща, е неизчерпаем извор на духовни сили. Тя ни помага да намерим път към сърцето си, а заедно с това и път към ближния.
Молитвата отваря път на човека към Бога, позволява му да бъде духовно пълноценен, доколкото в дълбината на всяка личност става срещата на Бога с неговия образ.
Херман Хесе, немски писател: Възможно е да дойдат времена на ужас и най-големи беди. Но ако в бедата все пак остане някакво щастие, то може да бъде само духовното...
В съвременния живот е безспорно трудно да се запази молитвена събраност, готовност за молитва. Но все пак, всеки ден, всяка вечер, затваряйки вратата, изключвайки телефона, можем да си подарим няколко минути тишина. Трябва да преразгледаме отношението си към времето…
Живеем в оглушаващ шум, поради което ни е трудно да запазим задълбочено разбиране за творението и за самите себе си. За това е нужна онази оглушаваща тишина, която се намира в самия живот, и която трябва да се освободи. Оливие Клеман (1921-2009), френски професор, деятел на православния западноевропейски модернизъм
Духовно, духовност
Възможно е да дойдат времена на ужас и най-големи беди. Но ако в бедата все пак остане някакво щастие, то може да бъде само духовното, обърнато назад към това да се спаси образованието от по-ранните епохи и напред към ведрото и неуморно представяне на духа от едно време, което иначе изцяло ще потъне във вещественото. Херман Хесе (1877-1962), немски писател и поетБолно ми е за моето поколение, което е опразнено от всякаква човешка същност. То не знае друга форма на живот освен баровете, математиката и автомобилите „Бугати” и сега изведнъж се оказва въвлечено в чисто стадна дейност, която е съвършено безцветна…
Всяка лиричност звучи смешно. Хората не искат да бъдат събудени за какъвто и да било духовен живот. Те и на война приличат на добросъвестни работници на конвейр. Както казва американската младеж, „ние честно извършваме тази неблагодарна работа”. Антоан дьо Сент-Екзюпери (1900-1944), френски писател
Смирение
Смирението означава интелигентност. Смирените и покорните имат царството на Бога. Това е казано в Библията, нали? Но философията на негодниците е, че всеки човек е Бог, а днес тази идея е станала много популярна. Затова никой не е смирен и покорен. Ако всеки смята себе си за Бог, откъде ще се вземат у него смирение и покорство? А качествата смирение и покорство водят много бързо до духовна реализация. Шри Свами Прабхупада, индийски духовен учителКогато наблюдава какво става в душата му, когато го хулят или гълчат или по някакъв друг начин го презират, човек вярно може да познае има ли в него смирение или пък няма. Който има смирение, всичко скръбно понася с радост и неговото сърце никак не се наскърбява. Смирен е и този, който и да се наскърбява малко, но не се смущава за това малко чувство на наскърбяване, което е допуснал. Св. Симеон Нови Богослов
Снимки: presse.uni-oldenburg.de; unav.es; johannaschall.blogspot.com;