С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на съдържанието и анализиране на трафика. Подробна информация
Търсене

Министър Дорис Анен за смисъла на образованието

Автор: Превод: Господин ТоневИзточник: списание „Щерн”Снимки: rhein-zeitung.de; spd-rlp.de;
Министър Дорис Анен за смисъла на образованието

Дорис Анен: Социалният произход в голяма степен е определящ за образованието

Въпреки че водещите политици-социалдемократи в Германия искат да създадат елитни университети, Дорис Анен, министър на образованието, науката, младежта и културата на провинция Райнланд-Пфалц, отхвърля това намерение. Разговор за образованието с госпожа Дорис Анен на страниците на списание „Щерн”.

Въпрос: За разлика от Вашите другари в Социалдемократическата партия Вие не искате елитни университети. Защо?

Дорис Анен: Отлично висше училище се става не като те удостоят с етикет. Имаме отделни специалности в отделни университети, в които днес вече се постигат върхови постижения. Във финансово отношение трябва да ги подкрепяме повече и по този начин да ги направим още по-конкурентоспособни и в международен план.

Повече пари от държавата означава едно категорично „не” на таксите за следване?

Както и преди аз съм все още много скептично настроена по три причини. Първо, не трябва финансовата дискусия за висшите училища да се обвързва с въпроса за таксите за обучение. На второ място, таксите биха могли да възпрепятстват все още твърде малкото студенти в сравнение с други държави по света. Трето, както и преди, социалният произход в голяма степен е определящ за образованието. И тук изпитвам опасения от едно негативно влияние на таксите.

И откъде ще дойдат парите?

Заедно със съдържателните реформи ние имаме нужда и от ясен финансов приоритет за образование и наука. Трябва да увеличим инвестициите в тази област.

Занимава ни въпроса за изкуството и неговото значение за образованието. Еске Нанен пише: „Ако използваме твърде малко силата на фантазията по време на детството, като възрастни ще ни се отдаде много трудно да се справяме с ежедневието.”

Тук мога да кажа много неща. Знанията и уменията, които имаме, са живи винаги и от това, че ги поставяме в един социален контекст. Не случайно се говори за културна интелигентност. Можете да правите разумни преценки особено добре тогава, когато имате различни форми на достъп и на изразяване, за да можете да реагирате и в условията на криза. 

D An1

Защо това още не е станало общо благо?

Ние мислим много силно в границите на отделните предмети: тук точните науки, там спортът. И освен това има и художествени предмети. Много важно е да се установи по-силна взаимна връзка между тях. Децата, които имат добър усет за тялото си, могат да учат по-добре. Деца, които се упражняват в езика на театъра и сценичната игра, по-късно притежават разнообразни форми на изразяване.

Политиката не реагира ли твърде бавно? 

Вие не можете непрекъснато да сменяте конете, това ще бъде много лошо за децата. Образованието е свързано с иновациите, но винаги и с последователността. Според изследването ПИЗА се обсъждат основно четене, математика и природни науки. Година по-късно, поради затлъстяването при децата, в центъра на обществения интерес се появи спортът, а сега интензивно се обсъждат културните умения на децата. Трудността на нашата работа е да се приведе всички това в единство. 

Коя тема Вас самата Ви интересува най-много?

Моята любима тема е комплексът „Целият ден училище.” Разширяването на целодневните училища и предлагането на целодневни дейности е един голям шанс. Ние имаме приоритетна програма за разширяване на целодневните училища и залагаме много силно на съвместната работа с културните институции. Понякога водим музиканти от оркестрите в класната стая, те представят инструментите си или водят със себе си децата на концерт. Или някоя художничка в продължение на дълъг период от време работи с децата. Това са много хубави проекти, в училището идва един доста различен начин на мислене, една нова енергия. 

Ако се върнете в мислите се обратно към Вашето собствено детство, в какво бихте желали да сте повече насърчавана?

Изпитвам една истинска липса: не мога да рисувам добре или да моделирам. Ако бях насърчавана малко повече, може би щях по-артистично да преработвам чувствата си, и това днес щеше да ми доставя радост.

Дали животът Ви би протекъл по-различно?

Не мисля. Изкуството и културата обогатяват много, но това не означава автоматично, че те променят избора на професия.

Превод: Господин Тонев: със съкращения от списание „Щерн”;

Снимки: rhein-zeitung.de; spd-rlp.de;