С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на съдържанието и анализиране на трафика. Подробна информация
Търсене

Кийт Джарет - най-самобитният пианист на нашето време

Автор: Превод: Господин ТоневСнимки: vebidoo.de; mmusicmag.com
Кийт Джарет - най-самобитният пианист на нашето време

Кийт Джарет: „Джазът е музика на сърцето”

Ако се опитаме да опишем с думи въздействието на неговата музика, трябва да използваме метафизични термини: последователите на Кийт Джарет възприемат концертите му като божествено откровение. Наскоро негов почитател написа: „Думи? За какво? Има ли някакво съмнение, че тук говори Бог?”. А като пианист в най-добрите си моменти той би могъл да предизвика сълзи в очите на Бог.

Кийт Джарет, роден на 8 май 1945 г. в щата Пенсилвания, е най-големият от петима момчета в християнско семейство. Той взима уроци по пиано още на тригодишна възраст, на седемгодишна възраст за първи път се представя на сцената. Като „дете чудо” той свири на различни концерти, като през 1962 г. изнася самостоятелен двучасов концерт на пиано, без някога да е взимал уроци по композиция или оркестрация. Джарет прекарва една година в Музикалния колеж Бъркли в Бостън, а още преди това започва кариерата си като пианист в бар.

С какво обаче музиката на Кийт Джарет въздейства по такъв пленителен начин? Разбира се, Джарет притежава изключителни способности. Има не само огромни технически умения, а и феноменална виртуозност, благодарение на която импровизира неподражаемо всичките си солови концерти.

Трябва да изтъкнем неговата гъвкавост и постоянна отвореност към нови идеи и течения. Джарет свири не просто джаз, той импровизира така, както не е в състояние да импровизира нито един друг музикант. Известен е и като класически пианист със записите на Бах, Моцарт и Шостакович.

Своенравият Кийт Джарет и джазът

Неговата човешката страна също е необичайна – незабравим е фактът, как веднъж спря да свири по средата на концерта, защото в момента не му хрумвало нищо повече и се обърна към публиката с въпрос, дали няма някой пианист, който да продължи да свири вместо него.

От средата на 90-те години Джарет страдаше от синдрома на хроничната умора и за известно време не можеше да участва в концерти. Едва през 1998 г. той започна предпазливо да свири на пиано. Музиката на Кийт Джарет, както каза той в едно телевизионно интервю през 2005 г., е вдъхновена от философията и учението на Георги Гурджиев, духовен учител-мистик от гръцко-арменски произход.

Кийт Джарет е един от най-успешните и влиятелни музиканти и главно чрез ранните си соло изпълнения оказва решаващо влияние върху представите на много хора за съвременна импровизация. Той създаде един лесно достъпен, прозрачен принцип на свободния поток на импровизации и го култивира старателно.

keith-jarrett

Цитати от Кийт Джарет:

„Джазът възниква от риска да отвориш себе си напълно спонтанно”.

„Джазът е музика на сърцето”.

„Една фраза е мъртва, веднага щом се изсвири, но тъкмо в това се състои нейната красота. Ако тя е достатъчно красива в секундата, в която се свири, това е безкрайно по-важно от факта, че я загубвам в следващия момент. В нея ти си изживял цялата вечност.”

„Не можеш да имаш спомен без опит, това е проблемът с младото поколение джаз музиканти. Те имат спомен без опит, те копират други хора, без да притежават тяхната опитност и преживявания, които са довели до тази музика. В краен случай те си спомнят преживяванията на другите, вместо да сътворяват своите собствени. Затова семплингът е толкова широко разпространен. В това отношение джазът действително не е много жив.”

Не искам да знам бъдещето си

„Невъзможно е музиката да се запази свежа и здрава, когато светът се руши на толкова много нива. Младите музиканти слушат твърде много музика, те възприемат заместителя за оригинал, не могат да правят разлика между добро и лошо.”

„Един соло-концерт е като един различен свят с различни правила, които не са съставени от мен”, казва Кийт Джарет, описвайки жанра, който непосредствено се свързва с него.

„Възнамерявам да бъда импровизатор, което означава следното: Не искам да знам бъдещето си. Но ако времето ми вече е отминало, не искам да умра в болница. Тогава ще попитам лекарите, дали преди това не могат да ме сложат на една сцена, на която има пиано.”

Ето негово изпълнение на „Somewhere Over the Rainbow”:

http://www.youtube.com/watch?v=eq0EWNuR1H8

Съставителство и превод от немски източници: Господин Тонев;

Снимки: vebidoo.de; mmusicmag.com