С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на съдържанието и анализиране на трафика. Подробна информация
Търсене

Джон Кекеш: Начинът да спрем злите действия е да намалим правата на злодеите

Джон Кекеш: Начинът да спрем злите действия е да намалим правата на злодеите

Интервю с консервативния философ Джон Кекеш

Джон Кекеш, професор по морална философия в университета Албани (Ню Йорк), е консервативен мислител, който вярва, че лявата морална визия за общество, даваща равна свобода, права и ресурси на всички, изразявана от поредица мислители от Русо до Джон Ролс, е пример на обикновено „самозалъгване”. Къде според Джон Кекеш основно греши либерализмът? Либерализмът проявява изключителен наивност по отношение на злото и порочността, заложени у човека.

Всекидневният опит ни показва, че лошотията и пороците мотивират хората също толкова силно, колкото и добродетелите? Ако съвременните либерални мислители се откажат от „сантименталното фалшифициране на действителността”, те трябва да признаят според Джон Кекеш, че увеличаването на индивидуалната автономия отприщва в еднаква степен добродетелността и порочността. Ще им се наложи да ревизират схващанията си за човешката природа и да приемат, че намаляването на злото изисква ограничаване на индивидуалната автономия. Публикуваме откъс от интервю на Джон Кекеш за всекидневника „Бостън глоуб”.

Въпрос: Защо описвате пропорционалното данъчно облагане, публичното здравно осигуряване, образованието и другите „егалитарно-либерални” политики като несправедливи?

Джон Кекеш: Подобни политики се основават на абсурдното предположение, че всички човешки същества имат право да получават равни блага. Но има голяма разлика между това какви блага заслужава да получи доброто и какви злото, какво заслужава почтеният човек и какво престъпникът, какво отговорният и какво безотговорният човек.

Нещо по-лошо, неравномерното данъчно облагане несправедливо лишава добрите, почтените и отговорните от това, което те са заработили, за да се подпомогне някой, който е лош, престъпник или безотговорен или просто му е липсвал късмет. Първата група хора трябва да бъде насърчавана и подпомагана, а не втората.

Вие не сте съгласен с разбирането, че всички човешки същества имат равен морален статус и че заради това трябва да притежават еднакви фундаментални права. Но какво ще кажете срещу практическия аргумент, че един свят с равни човешки права е по-безопасен от свят на неравенство?

Хората могат да имат равен морален статус по рождение, но това, което вършат в живота си, ясно променя този статус. Войните, мъченията, насилието, дискриминацията, бедността, тероризмът и търговията с наркотици са широко разпространени по света и единственият начин да спрем тези зли действия е да намалим правата на злодеите. Никой не вярва в действителност, че убийците и техните жертви или терористите и техните заложници трябва да имат еднакви права на живот, свобода и щастие.

Много леви либерални теоретици твърдят, че злите действия са резултат, а не причина за социалната несправедливост и затова социалната справедливост трябва да бъде най-големият приоритет на една политика.

Вярата, че социалната справедливост е най-важната политическа ценност е опасна, защото нейното преследване често пъти е несъвместимо с преследването на други ценности - свобода, просперитет, ред, сигурност, правосъдие и така нататък - тези ценности не са по-малко важни. Опасна грешка е да даваш предимство на равенството за сметка на всичко останало.

Интервюто от всекидневника „Бостън глоуб” е публикувано на български език в Интернет изданието за политика, изкуство и идеи www.mediatimesreview.com

Снимка: union.edu;