С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на съдържанието и анализиране на трафика. Подробна информация
Търсене

Педиатърът Ремо Ларго за ранното развитие на детето

Автор: Превод: Господин ТоневИзточник: списание „Фокус”Снимки: koerber-stiftung.de;
Педиатърът Ремо Ларго за ранното развитие на детето

Ремо Ларго: Най-ценното нещо за детето Ви е Вашето време

Известният швейцарски педиатър Ремо Ларго не вярва в програмите за насърчаване ранното развитие на децата и ползата от тях. Ремо Ларго разговаря с журналисти от списание „Фокус” за добрите условия на учене и дава ценен съвет на родителите.

Въпрос на „Фокус”: Професор Ларго, има ли смисъл да се насърчава ранното развитие на децата, което трябва да им предаде знания по английски, математика или реторика?

Ремо Ларго: Доколкото зная, не съществува нито едно проучване, доказващо предполагаемите ефекти от тези предложения. Но все пак е трудно да се излагат аргументи срещу тези курсове, тъй като желанието на родителите да възпитават детето си възниква от родителска реакция на страх. Родителите са забравили да слушат интуицията си и затова са предразположени към възприемането на такава мода. Освен това, днес детето при всички обстоятелства трябва да има успех, с който родителите да могат да блеснат. Това създава още по-силен натиск.

Кои фактори определят интелигентността на едно дете? Точно както ръстът на човека, така и коефициентът на интелигентност е генетично обусловен. Както ръстът, така и коефициентът на интелигентност може да се развие оптимално едва тогава, когато външните условия подкрепят развитието. Но дори и ако околната среда е перфектна, установеният коефициент на интелигентност не може да бъде надхвърлен.

Как изглеждат оптималните условия за учене? Тревата не расте по-бързо, когато я дърпаме. А понякога дори се поврежда. Познанието е процес на натрупване. Важно е детето да вниква само и да натрупва собствени познания. Това изисква да се обърне внимание на всички сетива и постоянно да се събират нови познания. Но за тази цел детето има нужда от свободни пространства, които вече не могат да му бъдат дадени.

Днес детството е строго организирано. Липсва натрупването на богат опит, както и играта с другите деца. Общовалидно е изискването за придобиване на основни компетентности като език, социално поведение и двигателни умения. Всичко друго детето учи по-късно в училище.

Какъв съвет ще дадете на родителите?

Отношението идва преди възпитанието! Най-ценното нещо, което можете да дадете на детето си, е Вашето време. Отидете с него в гората. Нито един курс на света не учи повече от познанието, което може да се събере сред природата. И говорете с детето си за това.

Педиатърът Ремо Ларго счита стремежът на родителите да се превърнат в „създателите на децата си” за арогантност. Много родители искат да подобрят шансовете на децата си в обществото на знанието и започват да ги натоварват, когато те са още твърде малки. Струва ли си детето да се натоварва още във възрастта, когато трябва да играе. Според Ремо Ларго ранното натоварване на детето не носи нищо.

Превод: Господин Тонев; със съкращения от списание „Фокус”;

Снимка: koerber-stiftung.de;