С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на съдържанието и анализиране на трафика. Подробна информация
Търсене

Интервю с нашумелия холандски политик Хеерт Вилдерс

Автор: Превод: Господин ТоневСнимки: sueddeutsche.de; linkuj.cz; refdag.nl;
Интервю с нашумелия холандски политик Хеерт Вилдерс

Хеерт Вилдерс - председател на холандската „Партия за свободата”

Хеерт Вилдерс, роден през 1963 година, е председател на холандската „Партия за свободата”. Любимата му тема е опасността от исляма за обществото и за културата на Европа. Мнозинството политолози определят Хеерт Вилдерс като типичен представител на десния популизъм. За нас като читатели е интересно да видим какви мисли се раждат в главите на някои политици от Западна Европа. Неговите мнения са добре известни в Холандия, в която според представителни изследвания 57% от холандските граждани разглеждат исляма като най-голямата заплаха на времето. Представяме със съкращения интервю на Хеерт Вилдерс пред австрийското списание „Профил”.

Въпрос: Вие настоявате за спиране на емиграцията в Холандия за граждани от ислямски страни?

Хеерт Вилдерс: Да, но не защото считаме, че те са лоши хора или защото се страхуваме от тях. Би било глупаво и смешно. Голямото мнозинство от мюсюлманите в Холандия са порядъчни граждани, които искат да водят един добър живот. Но ние смятаме, че културата и идеологията, които те ни носят, противоречат на нашите ценности и на идентичността ни. Затова настояваме за спиране на ислямизацията и на масовата емиграция от ислямските страни. Но това не е насочено срещу мюсюлманите като личности, дори и да се разбира трудно.

Борбата Ви е насочена срещу самия ислям?

Да, и аз Ви казвам, че най-голямата епидемия на Европа – заедно с масовата емиграция – е културният релативизъм.

Ако културният релативизъм е погрешен, следователно трябва да съществува определена йерархия. Коя е най-високата култура и коя най-ниската?

Мисля, че няма нищо общо с ксенофобията, когато се казва, че нашата култура, която се основава на християнството, юдейството и хуманизма, е по-добра от ислямската. Както казва критичката на исляма Вафа Султан: това е един сблъсък между рационалност и варварство.

Къде се намират според Вашата теория другите култури? Африканските култури по-лоши ли са или по-добри от ислямските? Трябва ли да спрем и емиграцията на африканци?

Не. Говоря само за ислямската култура.

Тъй като ислямът е по-лош от всяка друга култура?

Въобще не искам да сравнявам исляма с други култури и религии, защото той е идеология. Наистина, виждам, че ислямската идеология разполага с религиозни символи: божи храмове, които се наричат джамии, един така наречен пророк на име Мохамед, една така наречена Свещена книга на име Коран. Но ислямът прилича по-скоро на другите тоталитарни идеологии: в края на краищата ислямът иска да овладее всички аспекти на живота и на обществото, затова го виждам в една редица с комунизма или с фашизма.

Интересно е, че потискането на жените и отхвърлянето на хомосексуалните бракове ни са твърде добре познати благодарение на християнството и юдейството.

Естествено, когато се разглежда Стария завет, в него могат да се намерят много сурови думи. Но съществува и Нов завет, а и християнството приема разделянето на църквата от държавата.

В повечето европейски държави бракът между хомосексуалисти трябва да бъде извоюван в ожесточена съпротива с църквата.

Аз се застъпих за хомосексуалния брак, въведохме го в Холандия и църквата го прие. Според полицейски статистики хомосексуалистите в Амстердам най-често са бити от млади мароканци.

wilders_legend

Фанатизмът се намира във всички религии. В Йерусалим има автобуси, в които жените според правилата на ултра ортодоксалните евреи могат да се качват само през задните врати.

Знам това.

Ще направите ли от това заключението, че евреи не могат да емигрират в Европа?

Разликата е в това, че евреите не се опитват да ни наложат своите правила насила.

За да предупредите западния свят от исляма, през 2008 година представихте филма „Фитна”, колаж от сцени на терор и фанатизъм, свързан със сури от корана. Провокацията беше успешна, нали?

Не знам как стигате до извода, че съм искал да провокирам. Не направих филма, за да провокирам, разбира се не и за да избягам от това, някой да се почувства провокиран.

Във „Фитна” (арабското заглавие на филма означава раздор, бедствие, размирица) Вие показвате само най-ужасните аспекти на днешния ислям.

Показвам истината.

По същия начин могат да се наредят един до друг случаи на сексуална злоупотреба с деца от свещеници и да се твърди, че това е истинският образ на християнството.

Не бих могъл да направя филм като „Фитна”, който показва терора на изминалите петнадесет, двадесет години, ако използвам други религии или друга свещена книга, а не Корана, който вдъхновява хората да извършват най-лошите актове на насилие.

Защо всъщност направихте предложението да се забрани Корана в Холандия?

Аргументирах го, изхождайки от холандските условия. В Холандия беше забранена книгата „Моята борба” на Адолф Хитлер под аплодисментите на левите. Затова казах: „Има още една книга, която трябва да бъде забранена по същите причини, ако искаме да бъдем последователни.”

Вие фактически искате да забраните Корана?

Да. Но ме атакуваха, че съм идиот и екстремист.

Вярно ли е, че сте атеист?

Не съм религиозен.

Външното министерство на САЩ в последния си доклад за човешките права критикува дискриминацията на мюсюлмани в Европа. Това дава ли Ви повод за размисъл?

Не съм запознат с доклада. Но партията ми е срещу всяка форма на дискриминация. Ако един мюсюлманин не получава работа, само защото е мюсюлманин, ние трябва да се борим срещу това.

В доклада се критикува и забраната за строеж на нови минарета в Швейцария.

Това е смешно. Отправих поздравления за този резултат от референдума в Швейцария. Не искам ислямски символизъм в Холандия. Това няма нищо общо с дискриминацията. Това е право на всяка една страна да отхвърли тези неща.

Самият Вие казвате, че повечето мюсюлмани са порядъчни граждани. Защо те да нямат своя божи храм, с кула на покрива?

Разгледайте новата джамия в Ротердам: само какво империалистическо минаре. Хората мразят тези минарета от благоразумие. Аз не искам да се затварят джамии. Но не искам също да продължават да се строят и обществеността също не иска това. Ние демократи ли сме или не.

DEN HAAG-DEBAT-ONDERZOEKSCOMMISSIE FINANCIEEL STELSEL

Демократично ли е, когато едно мнозинство налага на едно религиозно малцинство правила, които са в сила само за малцинството?

В парламента постоянно губя при гласуванията. Оплаквам ли се от това?

Може би тези неща скоро и без това ще свършат. Вашата „Партия за свободата” на предстоящите парламентарни избори може да стане най-голямата сила в парламента.

Нека видим. Ние можем да станем най-силната партия в Холандия, но това не означава, че аз ще стана министър-председател. При нас за тази цел е нужна коалиция.

Партии, които споделят Вашите позиции, обичайно се считат за дясноекстремистки. Вие пък без съмнение не сте антисемити, а напротив – произраелски настроени. Как се включвате в тази политическа рамка?

Ние не сме расисти, това ми е напълно чуждо. Фактически ние сме най-добрите приятели на Израел, външният министър на Израел Авигдор Либерман е мой личен приятел. Понякога в парламента ме обвиняват, че партията ми е най-лявата партия в Холандия. Понякога ни отправят упрека, че сме най-десните. Но нашите избиратели не са расистки настроени или враждебни спрямо чужденците, иначе нямаше да сме толкова силни. Ние не сме екстремисти.

Но вие нямате съюзници нито в Холандия, нито в Европа.

В Европейския парламент ние не принадлежим към никоя фракция. Не искам да бъдем в близост с десни екстремисти.

Да остане ли заселеното, тукашно мюсюлманско население в Холандия?

Това е един добър въпрос. Който се придържа към нашите закони и зачита нашата култура, може да остане. Но който не уважава тези правила, не трябва да бъде тук.

Кой дефинира какво представлява нашата култура?

Предложих в нашата конституция да се приеме клауза, според която християнството, юдаизмът и хуманизмът представляват нашата доминираща култура.

Как така една конституция ще декретира коя култура е доминиращата?

Аз съм за това, да се обявим за една водеща култура.

Това не е ли несвободна, ограничена концепция?

Не, как така? Във Франция постоянно се вдига знамето и се пее „Марсилезата”. Ако правя това в Холандия, за това нещо ще ме набият. Защо?

Франция се обявява за република, която категорично не отдава предпочитание на религия или култура.

Аз съм на мнение, че една държава има правото да укрепва културата си. Арабските държави правят това по много по-екстремен начин. Опитайте да построите християнска църква в Саудитска Арабия.

Саудитска Арабия особен пример за подражание ли е?

Не, аз не желая при нас да имаме монокултура, а водеща култура.

За своята политическа дейност Вие плащате висока лична цена?

Да. От пет години и половина живея с чувството на постоянна заплаха.

Всъщност, имате ли стратегия за изход, ако някога опасността стане твърде голяма.

Не. Партията ми и аз сме в началото на едно приключение. Искаме да променим много неща в Холандия. Във вените ни тече адреналин. Обичат ме или ме мразят, между обичта и омразата няма почти нищо.

Превод: Господин Тонев; със съкращения от списание „Профил”;

Снимки: sueddeutsche.de; linkuj.cz; refdag.nl;